BONES MANERES
Una de les qüestions
filosòfiques aparentment més embolicades que ens podem trobar és la que fa
referència a la relació entre l’ètica i l’estètica. Moltes vegades, en comentar
determinats moviments literaris, s’ha confrontat l’esteticisme amb qualsevol
voluntat d’incidir sobre la societat per millorar-la. Així, quan feim
referència al Modernisme català, tot sovent confrontam el corrent
regeneracionista (aquell que considerava que l’art havia de servir per canviar
la societat, per fer-la evolucionar) amb el corrent esteticista o decadentista
(els que propugnaven “l’art per l’art” i, almanco aparentment, es desvinculaven
de la reforma social).
Supòs que qui més qui
manco ha sentit alguna vegada l’opinió que de vegades determinades persones tenen
un fons bo encara que presentin unes formes molt dubtoses. En aquests casos,
solem considerar-los “destralers”, però els perdonam les destraleries perquè la
bondat és allò que nia en el fons dels seus cors.
En un llibre,
interessantíssim i encara molt actual, sobre Educació, titulat El desconcert de l’Educació, el sociòleg
Salvador Cardús afirmava, sense cap mena de voluntat provocativa, que ell
s’estimava més tenir vesins ben educats que no que fossin bones persones. Per
què li donava aquesta importància, al fet de ser ben educat? Senzillament, a
l’obvietat que el manteniment d’unes certes formes és allò que fa que puguem
conviure persones amb idees, maneres de fer i objectius molt diferents.
L’educació marca, d’alguna manera, les regles del joc que ens permeten
captenir-nos amb un mínim de comoditat en societat.
D’alguna manera, idò,
hauríem de convenir que en l’Estètica hi ha també una certa Ètica. O, dit d’una
manera diferent, que no es pot parlar d’una ètica completa sense que existeixi
un punt d’estètica, sempre que faci falta i que sigui necessària. O que no ho
podem deixar tot al fons, sinó que també hem de confiar algunes coses a les
formes. Les formes, malgrat
que hi hagi qui ho vulgui negar, també són importants.
Faig totes
aquestes reflexions pensant com és de fàcil perdre les formes, i com és de
difícil, quan s’han perdudes, recuperar una relació mínimament normal. En
posaré un exemple sagnant. La setmana
passada la presidenta del Parlament de Catalunya, na Carme Forcadell, va
demanar audiència a FelipVI de Borbó, rei d’Espanya, per comunicar-li
formalment que el Parlament de Catalunya havia elegit en Carles Puigdemont i
Casamajor com a 130è president de la Generalitat de Catalunya. Des de la
restauració de la democràcia, en el cas de Catalunya, sempre el president o la
presidenta del Parlament havien anat personalment a comunicar al rei la decisió
presa. El progenitor de Felip VI, Joan Carles I, també de Borbó, lògicament,
havia guardat sempre les formes. Record encara l’entrevista que va tenir quan
Pilar Rahola va ser escollida diputada a les Corts espanyoles per ERC (de la
qual, assortament, no en varen transcendir els detalls més íntims). Joan Carles
la va rebre, es feren la foto, parlaren una estona, es prengueren determinades
confiances, sortiren davant les càmeres, varen somriure… Ell es referí a la
bona sintonia amb la diputada republicana i ella va celebrar la cordialitat de
l’entrevista amb el “ciutadà Juan Carlos”. Tot polit i com pertoca.
Tampoc no li va saber cap
greu de rebre n’Ernest Benach, també republicà i independentista. En fi, tot
anava normal… fins ara. Felip VI ha fet una cosa que, des del meu punt de
vista, no ja només no està formalment ben fet, sinó que fins i tot, si anàssim
al fons de la qüestió, deu ser inconstitucional, és a dir, contrari a la
Constitució espanyola: ha pres partit. Aliniat directament amb la minoria de
l’oposició parlamentària a Catalunya, ha projectat sobre Carme Forcadell el
mateix rebuig que hi projecten el PP o Ciutadans. No atenent a la seua obligació
institucional, no l’ha volguda rebre, i s’ha conformat amb un correu
electrònic.
Les formes són tan
importants que poden acabar afectant decisivament el fons. Perquè, seogns la
Constitució espanyola, el rei no pot prendre partit polític (i aquesta vegada
ho ha fet) i, a més a més, ha de ser un element moderador. Tota la “tercera
via” barcelonina i catalana (els grans empresaris, el Foment del Treball
Nacional, el comte de Godó, La Vanguardia, en Màrius Carol, els d’Abertis, i
tantíssims d’altres) confiava en el paper moderador de la Corona per establir
ponts de diàleg a Catalunya. Felip VI, prenent partit, ha dilapidat aquest
paper, se l’ha carregat (hi insistesc, en contra del que estableix la
Constitució espanyola). Com em deia una col·lega de feina, “no aconseguireu la
República els republicans, no: la provocaran, directament, els Borbons”.
BERNAT JOAN I MARÍ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada